Church Support Program in Afrika
Project HMC in Oekraïne opvangplek voor vluchtelingen
5 mei 2022

Jongeren uit Zuid-Afrika reizen af naar christelijke conferentie in Noorwegen

Ongeveer 80 jongeren uit Zuid-Afrika zijn in april afgereisd naar Noorwegen, voor een internationale jeugdconferentie van 9 t/m 13 april, georganiseerd door Brunstad Ungdomsklubb (Brunstad Jeugdclub). Stichting HMC heeft deze reis mogelijk gemaakt.

Gepubliceerd op 2 mei 2022

Het is een vliegreis van ongeveer 13 uur, en de voorbereidingen brachten de nodige uitdagingen met zich mee, vertelt Grethe, een van de organisatoren van de reis. “We hadden al in maart de visums aangevraagd, maar pas vlak voordat de bus naar het vliegveld vertrok hoorden we dat alle visums waren goedgekeurd. Ook twee deelnemers van wie de paspoorten nog bij de ambassade lagen, konden op het laatste nippertje mee in het vliegtuig!” Ze vindt het een wonder dat ze uiteindelijk met de hele groep op conferentielocatie Brunstad zijn aangekomen.

Grethe (rechts) vertelt over de deelname van de jongeren uit Zuid-Afrika.

Tijdens de jeugdconferentie (Easter Camp) wisselen christelijke bijeenkomsten zich af met activiteiten voor jongeren uit alle werelddelen: van ijshockey, zaalvoetbal en volleybal tot gaming, hiking en creatieve activiteiten. Maar hoe leuk die activiteiten ook zijn, het doel dat voorop staat is de geloofsopbouw van de deelnemer. Het hoogtepunt was toch absoluut de thema-avond op 10 april!

Feestelijk tafelen voorafgaand aan de avondsamenkomst.

Het paasverhaal tot leven gewekt

“De thema-avond over Pasen maakte een grote indruk op ons,” zegt Grethe. Tijdens die bijeenkomst kwam het paasverhaal tot leven door middel van toneelspel, zang, dans en animatievideo’s. “Dat was buitengewoon goed, de belevenis voelde extra echt in de grote zaal van Brunstad. Het leek wel alsof we erbij waren toen het gebeurde, zo’n 2000 jaar geleden.”

Niet alleen tijdens deze avond, maar gedurende het hele evenement waanden ze zich even in het jaar 33 na Christus: het conferentieterrein ademde de sfeer van Jeruzalem uit in de tijd van Jezus, met vertellers in klederdracht uit die tijd, marktkraampjes met Israëlisch eten, Israëlische muziek en schapen, geiten en zelfs een kameel. Op het terrein zijn veel appartementen en bungalows waar bezoekers tijdens conferenties kunnen verblijven, en zo’n 400 gezinnen stelden gastvrij hun huisjes open voor de gasten uit allerlei landen. Deze internationale ontmoetingen met geloofsgenoten zijn als enorm bemoedigend en geloofsversterkend ervaren.

De jongeren uit Zuid-Afrika zingen een lied tijdens een van de bijeenkomsten.
Mede dankzij veel toneelspelers kwam het paasverhaal tot leven in de zaal (Foto: BUK)

Levensbepalende besluiten

Ook de avondsamenkomst van maandagavond 11 april maakte grote indruk, zegt Grethe. Het evangelie werd met kracht verkondigd, en de avond eindigde met een bidstond waarin veel jongeren samen baden en voor zich lieten bidden. “Er zijn veel levensbepalende besluiten genomen tijdens deze samenkomst, en we geloven dat iedereen uit onze groep deze reis nooit zal vergeten.”

De reis van 13 uur was de moeite waard!

Foto’s zijn eigendom van BCCSA © Copyright 2022