Jongeren uit Zuid-Afrika reizen af naar christelijke conferentie in Noorwegen
2 mei 2022
Noorse media-expert schreef boek over HMC
18 januari 2023

Project HMC in Oekraïne opvangplek voor vluchtelingen

Ongeveer 140 vluchtelingen worden momenteel opgevangen in het kerkgebouw en conferentielocatie ‘Parus’ in Ozorne, Oekraïne, dat met hulp van HMC is gebouwd. Het gebouw van de BCC-gemeente te Ozorne bevindt zich dicht bij de grenzen van Moldavië en Roemenië, en de nabijgelegen plaats Izmayil is in deze periode een verzamelplaats geworden voor vluchtelingen.

Gepubliceerd op 5 mei 2022

De vluchtelingen kunnen ongeveer twee tot drie weken in ‘Parus’ verblijven, waarna ze een vaste verblijfsplaats zoeken of Oekraïne verlaten. Oorspronkelijk was het de bedoeling om alleen vluchtelingen uit Marioepol op te vangen, maar de mensen die er nu verblijven komen uit diverse gebieden van Oekraïne waar ze hun huizen noodgedwongen moesten verlaten.

Bekijk een video over de opvang van vluchtelingen in christelijk centrum ‘Parus’ (Engelse ondertiteling beschikbaar via knop rechtsonder)

Een baptistenkerk in de omgeving heeft de leiding bij het coördineren van de opvang in het Parus-centrum, en vrijwilligers uit verschillende kerken wisselen elkaar af met het organiseren van de catering. BCC Ozorne verzorgt de catering op de maandagen.

Op deze manier wordt het centrum door diverse christelijke kerken in de omgeving ingezet om te voorzien in een dringende humanitaire nood. Als bestuur van Stichting HMC zijn we heel dankbaar dat we mochten bijdragen aan de bouw van deze conferentielocatie, die normaalgesproken gebruikt wordt voor kerkdiensten van de lokale christengemeente, maar nu ook een humanitaire bijdrage levert aan de Oekraïense bevolking in nood, in samenwerking met andere christelijke organisaties.

Ongeveer 140 vluchtelingen kunnen twee tot drie weken terecht in het kerkgebouw van BCC Ozorne
Het christelijke zendingscentrum bevindt zich dicht bij de grenzen van Roemenië en Moldavië en heeft overnachtingsmogelijkheden. Het wordt gewoonlijk gebruikt door de lokale christelijke gemeenschap van BCC Ozorne en als internationale conferentiecentrum voor christenen uit Oekraïne en Moldavië.
Jongeren vermaken zich op het buitenterrein van de conferentielocatie.